Adresseendring Folkeregisteret

Folkeregisteret er ikke de eneste som trenger din nye adresse når du flytter eller endrer adresse.

Adresseendring til Folkeregisteret er dessverre ikke tilstrekkelig for å sørge for at posten din kommer fram til riktig adresse. Banker og offentlige etater som NAV, Forsvaret, Lånekassen og Skatteetaten er blant de som utelukkende henter din nye adresse fra Folkeregisteret. Alle dine personlige kontakter, kundeforhold og medlemskap må få en flyttemelding med den nye adressen direkte fra deg.

Flytteportalens adresseendringstjeneste

Send flyttemeldinger til alle dine kontakter, kundeforhold og medlemskap med Flytteportalens gratis adresseendringstjeneste. Vi kan dessverre ikke sende din nye adresse til Folkeregisteret gjennom denne tjenesten, men vi genererer et direkte utfylt flyttemeldingsskjema fra Folkeregisteret på bakgrunn av opplysningene du oppgir i adresseendringstjenesten. Dette kan du printe ut, signere og sende til Skatteetaten med kopi av legitimasjon.

Konsekvensen av ikke å sende ut flyttemeldinger

Gir du ikke beskjed om din nye adresse til alle kontakter, kundeforhold og medlemskap kan du for eksempel få purringer og, i verste fall, inkassokrav på feilsendte regninger, avis-abonnementer du har betalt for ikke kommer fram til deg eller at du går glipp av annen viktig informasjon. Posten din kan bli lagt i din gamle postkasse eller sendt i retur til avsender. Det vil uansett ta en stund før du får beskjed om dette så det beste er å være tidlig ute med å sende flyttemeldinger til alle som trenger det.

Måter å melde flytting til Folkeregisteret på

  • Print ut det direkte utfylte flyttemeldings-skjemaet fra Skatteetaten etter at du har gjennomført adresseendringstjenesten, signér og send det til skattekontoret med kopi av gyldig legitimasjon.
  • Personlig oppmøte på ditt lokale skattekontor - møt opp med gyldig legitimasjon.
  • Elektronisk via Altinn.no

Du er pliktig til å melde flytting til Folkeregisteret inne 8 dager etter flyttedato!